بازاریابی شبکه های اجتماعی به زبان ساده

بازاریابی شبکه های اجتماعی از رایج ترین، محبوب ترین و پرطرفدارترین ابزارهای فعالیت در فضای دیجیتال است. تبلیغات و روش های بازاریابی که بر مبنای شبکه‌ های اجتماعی انجام می ‌شوند، معمولاً بهترین بازخوردها را دارند. اجرای استراتژی های بازاریابی در شبکه های اجتماعی، تاثیر متقابل و مثبت بر مشتری می‌گذارد و احتمال فروش را افزایش می دهد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی راهکاری مقرون به صرفه و کارآمد هستند تا کسب و کارها به مشتریان بیشتری دسترسی داشته باشند. فعالیت در شبکه ‌ها و رسانه‌های اجتماعی، طیف وسیعی را در بر می گیرد که می تواند هر چیزی را شامل شود. از سایت ‌های شبکه ‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر گرفته تا پلتفرم های انتشار محتوا نظیر یوتیوب، صرفاً گوشه‌ای از فعالیت های رسانه های اجتماعی هستند. بازاریابی شبکه های اجتماعی، هر یک، استراتژی خاص را طلب می‌کنند. هزاران فرصت در شبکه های اجتماعی برای بازاریابی و فروش وجود دارد.

تماس با آواتاج

هسته اصلی بازاریابی شبکه های اجتماعی هیچ تفاوتی با سایر انواع روش‌های بازاریابی ندارد. این روش صرفاً یک روش جدید و تعاملی برای ارتباط با مشتریان بیشتر است. در این بخش قصد داریم به مباحثی بپردازیم که به شما کمک می کنند به بهترین شکل در رسانه ‌های اجتماعی حاضر شوید. در این بخش به شما راهنمایی خواهیم کرد که چگونه می توانید به یک رهبر در بازاریابی شبکه های اجتماعی تبدیل شده و فروش خود را افزایش دهید. شیوه تبلیغات و معرفی و حضور در شبکه های اجتماعی باید همیشه به روز و تقویت شوند. بازاریابی در شبکه های اجتماعی به مهارت ‌های خاصی نیاز دارد. اگر چه تمام افراد می توانند از آن استفاده کنند.

انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی

روش های بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی، گسترده هستند. آنچه از بازاریابی در شبکه تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، پینترست، توییتر، آپارات و نظایر این ها می شناسید و به نوعی با اشتراک گذاری تصویر، متن یا ویدیو در ارتباط هستند، نمونه ‌ای از ابزارهای مهم برای بازاریابی شبکه های اجتماعی می باشند.

انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی برای به دست آوردن توجه مخاطبان در رسانه ها و ایجاد یک همکاری گسترده از طریق شبکه سازی اجرا می شوند. به عنوان فردی که صاحب یک کسب و کار است، می توانید از طریق به اشتراک گذاری موضوعاتی که در آن حوزه کار می کنید و مرتبط با فعالیت شماست، یک راه برای متصل شدن به دیگران ایجاد کنید. در این حال بهتر است موضوعات خود را گسترده تر سازید که فرصت های بیشتری برای اجرای بازاریابی در شبکه های اجتماعی در اختیار شما قرار دهد. در استفاده از روش های بازاریابی شبکه های اجتماعی، افرادی که در یک حوزه به خصوص معتبر و مشهور هستند را دنبال کنید و برای آنها از استراتژی های شبکه ‌های اجتماعی استفاده کنید؛ به این ترتیب می توانید ارتباط و همکاری قوی با آنها برقرار سازید. این روش در حقیقت یکی از انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی است.

در هر شبکه ای که فعالیت می کنید متناسب با شرایط همان شبکه باید محتوای جذاب تولید کنید. به طور مثال فعالیت شبکه اجتماعی اینستاگرام نیاز به محتواهای تصویری، جذاب و یک توضیح مختصر درباره آن دارد. برای فعالیت در شبکه لینکدین باید متن قوی و تاثیرگذار به همراه یک تصویر مرتبط تهیه کنید. هرچه رسانه های شما قوی تر طراحی شوند، بازخوردهای بهتری را از مخاطب دریافت می کنید. همچنین تاثیرگذاری آن ها بر روی مخاطب بیشتر می ‌شود. در اجرای انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی از یک اهرم یا یک چرخه موفقیت استفاده کنید. سعی کنید افراد و گروه های بیشتری را شناسایی کنید که مرتبط با حوزه کاری شما فعالیت می کنند. به شبکه سازی باید اهمیت زیادی بدهید.

اگرچه در اجرای انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی می توانید پست های وبلاگ، پادکست یا ویدیو را برای ایجاد اعتبار کسب و کار خود به اشتراک بگذارید اما به اشتراک گذاری پست های مخاطبان برای دیگر کاربران نیز به اعتبار شما کمک می کند. این بهترین روش برای یک شبکه سازی، قوی ترین رسانه اجتماعی است. به طور مثال می توانید در یک وبلاگ، پست مهمان منتشر کنید. شبکه سازی در رسانه های اجتماعی فعالیت تاثیرگذاری است که می تواند چرخه کسب و کار شما را به حرکت بیندازد. بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیازمند اجرای استراتژی ها و تکنیک های مشخص است. در ادامه این قسمت به مهمترین استراتژی ها برای بازاریابی شبکه های اجتماعی می پردازیم. برای دریافت مشاوره بازاریابی اینجا کلیک کنید.

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی به طور کلی شامل تعیین اهداف و برنامه ریزی برای تولید محتوای موثر است. صفحات خالی در رسانه ‌های اجتماعی مورد توجه قرار نمی گیرند. اگر می خواهید در تجارت الکترونیکی و رشد کسب و کار خود موفق عمل کنید، محتوای مناسب برای انتشار در شبکه های اجتماعی تولید کنید. برای انتشار محتوا باید برنامه ریزی هفتگی یا ماهانه داشته باشید.

نوشتن محتوای مفید، یکی از اصول اجرایی در تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی است. هنگامی که مردم در اینترنت جستجو می کنند به دنبال محتواهای کاربردی و مهم هستند. آنها می خواهند از چگونگی ها، دلایل، مزایا، کاربردها، نکات مهم یا راهکارها در موضوعات مختلف اطلاعاتی به دست آورند. در شبکه‌های اجتماعی، محتوای مفید منتشر کنید که هم رایگان باشد و هم جذاب؛ این کار موجب معتبر شدن محتواهای شما می ‌شود. تکنیک ها و راهکارهای موثری وجود دارند که موجب می‌شود پست ها و مطالب شما در شبکه های اجتماعی دیده شوند.

 مهم ترین ایده ها برای تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی

چه محتوا هایی را برای شبکه های اجتماعی تولید کنیم؟

  • محتواهای چگونه و چرا:

محتواهایی که برای بازاریابی شبکه های اجتماعی تولید می‌کنید می توانند چگونگی یا چرایی یک مطلب یا فرآیند را شرح دهند. برای این کار از تصاویر ویدیویی یا صوت برای توضیحات ساده و تکمیلی استفاده کنید. این روش بازاریابی بسیار قوی و موثر است. اگر بتوانید چگونگی و چرایی را در قالب یک فهرست یا لیست به محتوا اضافه کنید مخاطبان بیشتری جذب می کنید.

  • محتواهای مربوط به پاسخ به سوالات:

یکی از جذاب ترین تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی در تولید محتوا، تهیه پست هایی است که به سوالات متداول در یک حوزه پاسخ می دهد. پاسخ دادن به سوالات می‌تواند ترافیک کاربران شما را افزایش دهد. حتی می توانید استراتژی‌ های کمپین های تبلیغاتی خود را نیز بر اساس متداولترین پرسش ها و پاسخ ها از مشتریان تشکیل دهید.

  • محتواهای چک لیست:

محتواهای چک لیست برای بازاریابی شبکه های اجتماعی آن دسته از محتواهایی هستند که یک چک لیست را در مراحل متوالی بررسی می ‌کنند. این چک لیست ها برای تکمیل یا انجام کاری استفاده می شوند. به طور مثال تهیه چک لیست مسافرتی سفرهای خارجی یا تهیه چک لیست خرید خانه یا چک لیست بستن چمدان برای سفر، نمونه ‌هایی از این محتوا برای شبکه‌ های اجتماعی هستند.

  • محتواهای مبتنی بر حل مشکل ارائه راه حل:

یکی از تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی تولید محتوا مبتنی بر ارائه راه حل ها برای مشکلات است. این پست ها ظاهر ساده ای دارند. شما باید ابتدا یک مشکل یا نیاز را مطرح کنید و سپس یک راهکار ساده برای آن ارائه دهید. تهیه یک عکس با کیفیت یا یک ویدیو می ‌تواند این کار را جذاب تر جلوه دهد.

  • محتواهای سریالی:

یکی از بهترین و پیشرفته ترین و موثرترین تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده از محتواهای سریالی است. محتواهای سریالی به پست هایی گفته می شود که موضوعات را به چند بخش تقسیم می کند و هر بار یکی از آنها منتشر می ‌شود. متوالی بودن و سریالی بودن پست ها موجب جذب مخاطبان بیشتر در مدت طولانی مدت می گردد؛ به طور مثال، روزهای دوشنبه یا پنجشنبه یا هر روز دلخواه را به این کار اختصاص دهید.

برخی از پیشنهادهای جذاب برای تولید محتوا در تکنیک های بازاریابی شبکه ای:

  • تولید پست های داستانی
  • تهیه پست های طنز یا عکس نوشته یا نقل قول
  • تهیه پست های خبری و اطلاع رسانی
  • تهیه پست های الهام بخش و انگیزشی
  • تهیه پست های تبلیغاتی
  • تهیه محتوای عکسی با موضوعات زیباترین/ بهترین/ جذابترین و غیره
  • تهیه پست های چالشی

دوره بازاریابی شبکه های اجتماعی

دوره بازاریابی شبکه های اجتماعی به دوره هایی گفته می شود که در آن فراگیران، تمام اصول، قواعد، فنون، راهکارها و استراتژی های این حوزه را می آموزند. معمولاً دوره های آموزشی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی در قالب آموزش های متنی، تصویری، ویدیویی و آموزش های صوتی ارائه می شود. شرکت در دوره بازاریابی شبکه های اجتماعی برای تمام کسب و کارها ضروری است. در حال حاضر شرکت ها و موسسات زیادی را می ‌توان جستجو کرد که در حال برگزاری دوره آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی هستند. مطالبی که در این دوره ها ارائه می ‌شوند مبتنی بر روش های تبلیغات موثر تجارت با کسب و کارها و آشنایی با اهمیت تعامل در فضای آنلاین است.

در دوره های بازاریابی شبکه های اجتماعی، کسب و کارها می آموزند که چگونه از یک کاربر وب سایت، مشتری دائمی بسازند. برترین مباحثی که در این دوره ها ارائه می شود می تواند میزان فروش محصولات و خدمات را در بستر شبکه های اجتماعی افزایش دهد. حضور در اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، یوتیوب نمونه هایی از ابزارهای موفق در این حوزه هستند. تکنیک های بازاریابی در هر یک از شبکه های اجتماعی با یکدیگر متفاوت است. اگر شما هم می خواهید در این حوزه موفق باشید می توانید پس از مطالعه مطالب مرتبط با حوزه بازاریابی در شبکه های اجتماعی، در یک دوره بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز شرکت کنید. برای این کار می توانید وب سایت های مختلف را بررسی کرده و مناسب ترین شرایط را برای یک کارگاه آموزشی انتخاب نمایید.

 

خدمات بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی یک ابزار مهم در دیجیتال مارکتینگ است. شرکت هایی که خدمات بازاریابی شبکه های اجتماعی را ارائه می دهند، تیم تخصصی در اختیار دارند که بر تمام حوزه ها از جمله مفاهیم بازاریابی محتوا، تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی و همچنین اصول تبلیغات در فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، پینترست و لینکدین یا سایر رسانه ها آشنا هستند. همانطور که می دانید شبکه های اجتماعی، رسانه های مجازی هستند. روزانه ها کاربر از سراسر جهان از یک رسانه به خصوص استفاده می ‌کنند. شبکه فیس‌ بوک، پینترست و لینکدین محبوب‌ترین شبکه‌ های جهانی هستند. تبلیغ در هرکدام، اصول خاص خود را دارد. اگر شما در یکی از این شبکه ‌ها فعالیت می کنید شاید تاکنون به طور دقیق به تکنیک ها و استراتژی های بازاریابی شبکه های اجتماعی فکر نکرده اید.

اگر فروشنده محصول هستید یا خدمتی را برای ارائه دارید و یا حتی یک دوره آموزشی می خواهید معرفی کنید قطعاً برای موفق تر شدن به حضور در این شبکه ‌ها نیاز دارید. شرکت های ارائه دهنده خدمات بازاریابی شبکه های اجتماعی به شما کمک می‌ کنند تا ویژگی ها، نقاط ضعف و قوت هر یک را بشناسید و سپس بهترین راهکارها را برای موفق شدن به شما ارائه می دهند. روش های جدید بازاریابی شبکه های اجتماعی، مشتریان بیشتری را به سمت شما هدایت می کند. در نهایت، شما کاربران زیادی دارید که از شما خرید می کنند. یکی از خدمات بازاریابی شبکه های اجتماعی، راهکارهایی است که در جهت افزایش ترافیک برای یک کسب و کار یا یک حساب کاربری ارائه می شود. به طور مثال، افزایش بازدید در رسانه ها یکی از این خدمات است. تشکیل کمپین های تبلیغاتی در هر رسانه به استراتژی اصولی نیاز دارد که شرکت های ارائه دهنده خدمات بازاریابی شبکه های اجتماعی از آن استفاده می کنند.

 

بازاریابی رسانه های اجتماعی برای مشاغل چه اهمیتی دارد؟

بازاریابی رسانه های اجتماعی، روشی قدرتمند برای کسب و کارها در هر اندازه، برای دستیابی به مشتریان بیشتر است. مردم، برندها را در رسانه ‌های اجتماعی جستجو می ‌کنند، درباره آن‌ها می ‌آموزند، دنبال می‌ کنند و از آنها خرید می ‌کنند، بنابراین اگر در پلت‌فرم‌هایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و لینکدین نیستید، فرصت را از دست می ‌دهید! بازاریابی عالی در رسانه های اجتماعی می تواند موفقیت قابل توجهی را برای کسب و کار شما به ارمغان بیاورد. همین حالا دست به کار شوید!

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی رسانه های اجتماعی، شکلی از بازاریابی دیجیتال است که از قدرت شبکه های رسانه های اجتماعی محبوب برای دستیابی به اهداف بازاریابی و برندسازی استفاده می کند. اما این فقط شامل ایجاد حساب های تجاری و ارسال پست در زمانی که خودتان دوست دارید، نیست. بازاریابی در رسانه های اجتماعی، نیازمند یک استراتژی قوی، با اهداف قابل اندازه گیری است؛ این استراتژی باید اهداف زیر را دنبال کند:

  • حفظ و بهینه سازی پروفایل یا حساب کاربری شما
  • ارسال تصاویر، ویدئوها، داستان سرایی، و یا ویدئوهای زنده که نشان دهنده برند شما هستند و مخاطبان مرتبط را جذب می کنند
  •  پاسخگویی به نظرات، اشتراک گذاری ها و لایک ها و نظارت بر آنها
  • دنبال کردن و تعامل با فالوورها، مشتریان و اینفلوئنسرها برای ایجاد یک جامعه، حول نام تجاری خودتان

بازاریابی رسانه‌ های اجتماعی همچنین شامل تبلیغات پولی در رسانه‌های اجتماعی می‌ شود، درست در جایی که می‌ توانید برای نشان دادن کسب‌وکارتان در مقابل تعداد زیادی از کاربران هدفمند، پولی بپردازید.

مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

با چنین استفاده گسترده و انعطاف پذیری بالا، رسانه های اجتماعی یکی از موثرترین کانال های رایگان برای بازاریابی کسب و کار شما هستند. در اینجا برخی از مزایای خاص بازاریابی در رسانه های اجتماعی آورده شده است:

  •  کسب و کار خود را به افراد بیشتری معرفی می کنید: رسانه های اجتماعی شما را قادر می سازد تا کسب و کار خود را به یک شرکت کننده فعال در بازار هدف تبدیل کنید. پروفایل، پست‌ ها و تعاملات شما با کاربران، شخصیت قابل دسترسی را تشکیل می ‌دهد که مخاطبان شما می ‌توانند با آن آشنا شوند، با آن ارتباط برقرار کنند و به آن اعتماد داشته باشند.
  • ترافیک کسب و کارتان را افزایش می دهید: بین پیوند در نمایه شما در رسانه های اجتماعی، پیوندهای پست وبلاگ و تبلیغات شما، رسانه های اجتماعی یک کانال برتر برای افزایش ترافیک وب سایت شما هستند؛ چیزی که می توانید بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید.
  •  افزایش آگاهی از برند برای مخاطبان خود: ماهیت بصری پلتفرم های رسانه های اجتماعی به شما این امکان را می دهد که هویت بصری خود را در بین مخاطبان بسازید و آگاهی از برند را بهبود ببخشید. آگاهی بهتر از برند به معنای نتایج بهتر با سایر کمپین های دیگر شما است.
  •  ایجاد روابط اثربخش برای افزایش فروش: این پلتفرم ها خطوط ارتباطی مستقیم و غیرمستقیم را با فالوورهای شما باز می کنند که از طریق آن می توانید شبکه سازی کنید، بازخوردها را جمع آوری نمایید، بحث و تبادل نظر داشته باشید و مستقیماً با افراد ارتباط برقرار کنید.

ملزومات یک استراتژی موفق برای بازاریابی رسانه های اجتماعی

یک استراتژی موفق برای بازاریابی رسانه های اجتماعی برای هر کسب و کاری، متفاوت به نظر می رسد، اما در اینجا موارد مشترک همه آنها وجود دارد:

  •  توجه به سطح دانش مخاطبان هدف:

باید بدانید که مخاطبان بازار هدف از چه پلتفرم هایی استفاده می کنند، چه زمانی و چرا از آن ها استفاده می کنند و چه محتوایی را بیشتر می پسندند؛ چه کسانی را دنبال می کنند و ….

  • هویت برند:

پیامی که می خواهید به مخاطبان خود منتقل کنید چیست؟ می‌خواهید هنگام مشاهده محتوای شما، چه احساسی داشته باشند؟

  • استراتژی محتوا:

شما به یک استراتژی محتوای سازمان یافته نیاز دارید تا بتوانید تصویری معتبر و ثابت داشته باشید و به طور منظم محتوای با کیفیت تولید کنید.

  •  تجزیه و تحلیل:

هدف های قابل اندازه گیری در استراتژی، به شما کمک می کند که از مفاهیمی از جمله افرادی که به آنها دسترسی دارید، محتوای مناسب برای اشتراک گذاری، بهترین زمان برای ارسال و موارد دیگر مطلع شوید.

  • فعالیت منظم:

رسانه های اجتماعی یک پلتفرم پویا هستند. اگر می‌خواهید از آن برای رشد کسب‌وکارتان استفاده کنید، باید به‌طور منظم پست بگذارید، از تعاملات با کسب‌وکار خود مطلع باشید، با روندها و آخرین تغییرات همراه باشید.

  •  اهداف ورودی قابل توجیه:

از رسانه های اجتماعی فقط برای معرفی کسب و کار خود استفاده نکنید. روی ایجاد یک ارزش از طریق محتوای مفید و جالب، تمرکز کنید و اطرافیان خود را به این ترتیب جذب نمایید. این به نوبه خود باعث ارتقای طبیعی کسب و کار شما می شود و دیگران نیز برند شما را تبلیغ می کنند.